Friday, December 21, 2007

Investiti incredere in semeni

"Omul obisnuit" poate fi condus cu usurinta daca ai respectul sau si daca demonstrezi ca il respecti si tu pentru o anumita capacitate a sa.

Daca vrei sa imbunatatesti o anumita latura a unei persoane, comporta-te ca si cum acea caracteristica face deja parte din calitatile ei exceptionale. Shakespeare a spus: "Asumati-va o virtute, daca n-o posedati." La fel de bine poti asuma si declara direct ca ceilalti oameni au exact acea calitate pe care vrei sa o posede. Daca ii faci sa se ridice la inaltimea asteptarilor, vor face eforturi supraomenesti mai degraba decat sa te vada dezamagit.

Exemplu: Intr-o dimineata, doctorul M F, medic stomatolog, a fost socat cand unul dintre pacienti i-a aratat ca erau urme de murdarie pe cana din metal cu care isi clatea gura. Adevarat, pacientul folosise paharul din carton, dar nu era profesional sa foloseasca echipament murdar. Cand a plecat pacientul, doctorul s-a retras in biroul lui ca sa-i scrie o scrisoare cameristei care venea de doua ori pe saptamana sa curete cabinetul. I-a scris:

Draga B,
Te vad rar, asa ca m-am gandit sa-ti multumesc pentru exceptionala curatenie pe care o faci. Si cum veni vorba, m-am hotarat sa-ti propun sa faci si cateva ore suplimentare in afara de cele doua ore de doua ori pe saptamana. Astfel, cand simti nevoia sa faci o curatenie generala, cum ar fi curatarea cestilor si-asa mai departe, ia-ti o jumatate de ora in plus de lucru, pe care, evident ti-o voi plati.


"A doua zi cand am intrat in cabinet", povestea medicul, "biroul meu era lustruit ca o oglinda, ca si scaunul, de pe care aproape am alunecat. Cand am intrat in cabinet, am gasit pe suport cea mai curata si stralucitoare cana placata cu crom. Nu o tratasem niciodata pe femeia mea de serviciu cu respectul necesar, si un mic gest ca acea scrisoare a facut-o sa se autodepaseasca.

Exista o zicala veche care spune: "Jigniti-l pe celalalt si e ca si cum l-ati fi ucis. Dar laudati-l si fiti martorii a ceea ce se intampla!"

In cartea ei Amintiri, Viata mea cu Maeterlinck, Georgette Leblanc descrie uimitoarea transformare a unei Cenusarese belgiene.

"O servitoare de la un hotel din apropiere imi aducea mesele", scrie ea. "Era poreclita Marie, spalatoreasa de vase, fiindca incepuse sa munceasca pe acel post. Era un fel de monstru, sasie, cu picioarele strambe, slaba la trup si la suflet.
Intr-o zi, in timp ce tinea in mana farfuria mea cu macaroane, i-am spus brusc: Marie, in tine zac o multime de miracole nefolosite!
Obisnuita sa-si infranga emotiile, Marie a asteptat cateva clipe, neindraznind sa faca nici cel mai mic gest, de teama unei catastrofe. Apoi a pus farfuria pe masa, a oftat si a spus inteligent: Doamna!
Nu s-a indoit, n-a pus o intrebare. Pur si simplu s-a intors la bucatarie si a repetat ce spusesem, cu atata credinta, incat nimeni n-a ras de ea. Din acea zi a inceput sa fie respectata. Dar cea mai surprinzatoare schimbare a avut loc in Marie insasi. Crezand cu putere ca ascunde miracole nevazute, a inceput sa-si ingrijeasca trupul si chipul, astfel incat tineretea ei sleita a inceput sa infloreasca din nou si sa-i mascheze, incet-incet, infatisarea de odinioara.
Doua luni mai tarziu, m-a anuntat ca se va marita cu nepotul bucatarului. O replica aparent neinsemnata, i-a schimbat cursul vietii."
Georgette Leblanc ii oferise "Mariei Spalatoreasa" o reputatie pe care trebuia sa o respecte - si acea reputatie o transformase.

No comments: