Saturday, November 24, 2007

Ce se afla dincolo de aparente?

Pentru a intelege ce se ascunde dincolo de aparente si a comunica eficient cu ceilalti oameni, trebuie retinute patru adevaruri:

1.Exista multi oameni care sufera

Nu este nevoie sa fii psihiatru pentru a observa ca in aceasta lume exista multi oameni care sufera. Un numar imens de oameni ascunde suferinte adanci.

2.Oamenii care sufera ranesc adesea alti oameni

Poetul german Herman Hesse scria: "Atunci cand urasti o persoana, urasti, de fapt, acea parte din ea care se regaseste si in tine. Ceea ce nu face parte din noi nu ne deranjeaza." In momentul in care oamenii raniti ataca alti oameni, aceasta este de fapt reactia la ceea ce se intampla in interiorul si nu in exteriorul lor. Ei simt sau cred lucruri negative cu privire la propria persoana. Problema e ca oamenii care nu cred in ei nu vor cunoaste succesul si, de asemenea, ii vor impiedica pe cei din jurul lor sa atinga succesul.

3.Oamenii care sufera sunt adesea raniti de alti oameni

Nu numai ca oamenii care sufera ranesc la randul lor, dar sunt si vulnerabili, fiind usor de ranit de ceilalti. In cazul in care cineva are o aschie in deget si o lasa acolo, degetul se va umfla si se va infecta. Daca vine apoi o alta persoana si ii atinge foarte usor degetul, individul va urla de durere si ii va spune: "Mi-ai provocat suferinta!" Dar, in realitate, problema nu e la persoana care a lovit din greseala degetul. Problema este cu persoana care are aschia in deget si si-a neglijat rana.
In mod similar functioneaza si suferinta emotionala. Oamenii raniti reactioneaza exagerat si sunt supraprotectori. Mai mult, exercita o influenta peste masura, adica ei sunt cei care controleaza relatia. Intotdeauna cand interactionam cu ceilalti, trebuie sa retinem urmatorul lucru: oricand reactia unei persoane este mai mare decat problema in sine, aproape intotdeauna este vorba, de fapt, de altceva.

4.Oamenii care sufera se ranesc adesea pe ei insisi

Intr-o veche sceneta umoristica, un Stie-Tot ii tine predici prietenului sau, in statia in care asteapta trenul de legatura in fiecare dimineata. Si de fiecare data Stie-Tot il impunge pe prietenul sau in piept cu degetul. Ceea ce, bineinteles, nu ii convine celuilalt barbat. Motiv pentru care acesta hotaraste sa puna capat situatiei.
Urmatoarea zi, in drumul sau catre statie, se intalneste cu un al treilea prieten caruia ii spune: "M-am saturat ca acest Stie-Tot sa imi tina predici si sa ma impunga cu degetul in piept. Astazi il voi pune la punct."
"Si cum vei face acest lucru?" l-a intrebat prietenul lui.
Barbatul isi desfacu atunci haina pentru a descoperi trei bucati de dinamita legate de pieptul sau. "Astazi, cand ma va impunge, ii va sari mana in aer."
Oamenii suferinzi sunt, de cele mai multe ori, exact asa. Desi ranesc alti oameni, persoanele pe care le ranesc cel mai mult si mai des sunt chiar ei insisi. Poetul George Herbert spunea: "Cel care nu ii poate ierta pe ceilalti distruge puntea pe care el insusi trebuie sa o treaca."

Cum sa interactionezi cu oamenii care sufera?

Autorul Glen Clark ofera urmatorul sfat: "Daca doresti sa calatoresti departe si rapid, calatoreste fara griji. Elibereaza-te de invidie, de gelozie, de incapacitatea de a ierta, de egoism si lacrimi." Oamenii care nu au trecut peste suferinta lor cu greu reusesc sa urmeze acest sfat. Drept rezultat, ei vor actiona si reactiona diferit fata de oamenii sereni.
Daca ne vom afla in situatia de a interactiona cu o persoana care sufera, lucru pe care toti trebuie sa-l facem din cand in cand, avem de facut urmatoarele:

-Sa nu luam ca pe un afront ceea ce ni se spune
-Sa cautam problema dincolo de persoana
-Sa privim dincolo de situatie
-Sa nu le sporim suferinta
-Sa-i ajutam sa gaseasca sprijin

Dar daca suntem noi cei care sufera?

Este necesar mai intai sa ne raspundem la intrebarea: Sunt o persoana care ii raneste pe oameni sau care este ranita prea usor de ei? Daca raspunsul este afirmativ, avem de raspuns si la urmatoarea intrebare: Sunt pregatit sa imi rezolv problemele si sa imi depasesc durerea? Aici este solutia. Cei mai multi oameni vor o rezolvare rapida, ceva care sa ii elibereze pe moment. De aceea unii aleg sa atace; acest lucru ii face sa se simta mai bine pe moment. Altii apeleaza la alcool, mancare sau orice altceva care le diminueaza durerea. Dar: "Daca vrei sa te faci bine, ai nevoie de mai mult decat de o reparatie. Ai nevoie sa te insanatosesti."
Oamenii care cauta linistea sufleteasca nu vor o eliberare de moment. Ei cauta ceea ce e corect. Oamenii care cauta o reparatie se opresc din a lucra la rezolvarea problemei imediat ce durerea sau presiunea se diminueaza. Oamenii care cauta serenitatea continua sa faca ceea ce este corect si sa lucreze la propria imbunatatire, chiar si cand starea de disconfort a disparut. In acest proces este posibil sa avem de-a face si cu lucruri neplacute. Insa recompensa ar putea fi descoperirea unor comori despre a caror existenta nici macar nu stiam. Iar la sfarsitul efortului depus vom putea dezvolta o capacitate sanatoasa de relationare.


"Este mai rentabil sa rezolvi o situatie decat sa dizolvi o relatie."
"Prieteniile sunt precum banii, mai usor de facut decat de pastrat."
"Maretia unei prietenii nu sta in mana intinsa, in zambetul cald sau in bucuria oferita de tovarasie; ea sta in inspiratia spirituala ce se naste cand descoperi ca si altcineva crede in tine si e dispus sa iti incredinteze prietenia sa."

4 comments:

Horia ~CF~ said...

Am descoperit "asemanari" intre articolul tau si cel de aici http://www.motivational.ro/vinovatia/

Camelia Danescu said...

Osho spunea: "Este adevarat: emotiile, sentimentele, gandurile - intreg continutul mintii - provin din exterior.
Mintea este un aspect care gandeste, in timp ce inima este un alt aspect al aceleiasi minti, care simte.
Mintea este cea care simte durerea, suferinta. Ea este cea care simte toate emotiile, atasamentele, dorintele si poftele. Dar toate acestea nu sunt decat proiectii ale mintii. In spatele mintii se afle sinele real, care nu dispare niciodata.

Daca incepeti sa le cautati radacinile, emotiile incep sa dispara. Orice sentiment, orice emotie, orice senzatie va disparea daca le veti cauta radacinile. Daca luciditatea dv. incearca sa le aprofundeze, ele se evapora, iar cerul mintii dv. va redeveni senin. Incercati si veti fi uimiti!"

Horia ~CF~ said...

Am inteles ce spunea Osho.

TU, ce parere ai?

Btw, eu si Osho suntem in total dezacord: orice sentiment, orice emotie, orice senzatie, defapt orice STARE este declansata de ceea ce iti imaginezi si iti spui intern. Supraanalizarea nu evapora nimic. E alt film cu alti actori.

Camelia Danescu said...

Horia, in martie se implinesc trei ani de cand am inceput sa fac cursuri de dezvoltare personala. Am inceput acest lucru intr-un moment limita pentru mine. (Ceea ce scriu acum este doar propria mea experienta. Fiecare om are motivele lui pentru care incepe sa faca astfel de cursuri.) De atunci mi-am cumparat si citit si o multime de carti pe teme de autocunoastere, motivationale, stabilire a obiectivelor, etc.

Cand eram intrebata ce simt in legatura cu diverse aspecte ale vietii mele, imi era imposibil sa exprim in cuvinte. Pentru mine era un subiect abstract acela de a spune ce simt. Toate emotiile si sentimentele mele erau atat de puternice, de coplesitoare, incat nu stiam daca este doar furie sau este amestecata cu frustrare, daca este vinovatie sau resemnare, etc.

Am avut nevoie sa ma inteleg pe mine, sa-mi cunosc emotiile si sentimentele, sa-mi cunosc tiparele comportamentale pentru a putea convietui cu mine insami si apoi cu oamenii din jurul meu. Astfel, nici efortul material, nici timpul nu au insemnat nimic pe langa dorinta mea puternica de a iesi din "spatiul ingust si intunecos" in care imi traiam viata.

Acum ca ma inteleg ceva mai bine, am mult mai multa incredere in mine, o mult mai mare libertate de expresie, o mult mai larga viziune despre lume si viata, imi privesc viitorul cu incredere si entuziasm, am in jurul meu oameni extraordinari.

As mai avea multe de spus, dar aici este spatiu doar pentru un simplu comentariu. In concluzie, pentru mine este important sa ma analizez ca sa ma inteleg si mai apoi sa-mi depasesc propriile limite. Ce ar putea fi mai minunat decat sa-mi dau mie insami libertate prin autocunoastere!